FIXA DIG SJÄLV MED HANNA SOMATICS?
När du besöker mig här på kliniken vill jag hjälpa dig att förstå varför du fått ont och hur det kan komma sig att späningarna aldrig tycks släppa. När detta är etablerat använder jag ett verktyg för självhjälp som kallas Hanna Somatics. Du lär dig själv hur du hemma när som helst kan "fixa" ditt problem och slippa ha ont och känna dig spänd och stel. Det är inte Yoga eller nån form av stretching eller gymträning utan mer ett utforskande eller "uppdatering" av din egen rörelseförmåga som på kort tid visar sig i form av mindre ont, större rörlighet och stor avslappning.

ryggont655jpg

Det går faktiskt fort att återta muskelkontrollen för dig med kroniskt spända muskler- inte bara för idag eller i morgon, utan på lång sikt. Muskler som lärt sig att vara spända, måste lära sig att slappna av. Hanna Somatics går till roten av problemet, din hjärna och dess kontroll av muskler och rörlighet. Rörelserna är mycket mjuka, enkla, själv-omhändertagande övningar som förbättrar rörelsen, balansen, koordinationen och flexibiliteten. Genom repetition av övningarna skapar du ökad självförståelse och självövervakning, som ökar din förmåga att självkorrigera din hållning och dina rörelser.

iStock_000000319226_ExtraSmalljpg

HUR FUNGERAR DET?
Hanna Somatics går till roten av anledningen till långvarig muskelspänning: hjärnan. Precis som hjärnan kan lära sig positiva saker som att cykla eller att åka skidor, så kan den lära sig negativa saker, som att vara stel och vara ur balans. Eftersom hjärnan kontrollerar musklerna, så måste hjärnan vara involverad i hur musklerna ska göra för att slappna av, förlängas och sedan komma ihåg hur de ska röra sig igen.

Om du te.x sitter framför datorn hela dagarna så använder du musklerna på framsidan mycket och länge i ett statiskt läge, musklerna på framsidan dras då ihop under lång tid och musklerna förkortas. Det blir en vana att sitta framåtlutad och därför kan känslan av att vilja sträcka bli väldigt påtaglig. Ögonen vill kunna se horisonten obehindrat och vi sträcker på oss och upplever att vi har ont i ryggen när problemet oftast kommer från korta ansträngda muskler på framsidan av kroppen.

Det kan räcka med att du cyklar eller kör bil regelbundet för att den "Röda Reflexen" (även kallad skrämselrelexen) ska aktiveras p.g.a musklerna på framsidan "lärt" sig att vara ihopdragna och förkortade.  Att ha ont i musklerna och vara stel är långtifrån alltid enbart åldersrelaterat. Det kan utvecklas som följd av din hjärnas respons på arbetsställning, stressiga händelser, mentala, fysiska eller känslomässiga situationer.

brainjpg

HJÄLPER FÖR VAD?
När hjärnan glömmer hur den ska känna och kontrollera musklerna som det är tänkt, blir koordinationen, balansen och proprioceptionen (varje människas förmåga att kunna avgöra de egna kroppsdelarnas position) försvagad och smärta kan uppstå. Kroniskt spända muskler är ofta resultatet av Sensorisk Motorisk Minnesförlust (SMM), en vanemässig respons på dålig arbetsställning, överträning, olyckor, skador, kirurgi, eller en stressig livssituation.

Exempel på problem som du kan lära dig att kontrollera och oftast eliminera med Hanna Somatics

  •   Kroniskt ryggont
  •   Ont i nacke och axlar
  •   Ishias problem
  •   Smärta i höftleden
  •   Frusen skuldra
  •   Spänningshuvudvärk
  •   Käkspänningar
  •   Benlängdsskillnader
  •   Piriformiskontrakturer
  •   Whiplashproblem
  •   Skolios
  •   Knä och fotproblem
iStock_000017746032_Smalljpg
3 REFLEXER
Kroppen tycks kunna spänna sig på huvudsakligen 3 sätt, eller snarare reflexer. Spänningen har alltså blivit relflexmässig och går därför te.x inte att stretcha bort eftersom hjärnan åter går till det inlärda spänningsmönstret snabbt igen. Kanske känner du igen dig i någon eller kanske alla 3?

Grönt ljus-reflexen
Den gröna reflexen är en reflex involverad i rörelsen framåt i kroppen. Alla stora muskler i ryggen spänns för att du ska kunna röra dig framåt när du går, springer och står. Ryggmusklerna kan lära sig att vara "överspända", och drar då ryggen i en båge bakåt (svank). Du kan tänka dig reflexen som en "svankreflex", som en soldat i givakt. När du springer till bussen, sitter vid datorn i flera timmar, lyfter upp barn, eller står hela dagen, hjälper dessa "gröna reflex" muskler dig att få jobbet gjort. Om den reflexiva responsen till daglig stress blir vanemässig, kan tillstånd som diskbråck, ont i nacken, axlarna och ischiasproblem uppstå.

Rött ljus-reflexen
Den röda reflexen, mer känd som "skrämsel-reflexen" involverar alla muskler på framsidan av kroppen, som när de är spända drar dig framåt. Den här "hopdragningsreflexen" visar sig i form av tippande axlar, ihoptryckt bröstkorg och huvudet tippat framåt. Skyddsreflexen finns hos alla ryggradsdjur och är en respons på rädsla, ångest, nedstämdhet och negativitet.

En hög smäll, ett oväntat ljud eller emotionellt trauma, men också många timmar framför datorn kan få musklerna på framsidan av kroppen att dra ihop sig och dra kroppen framåt i en hopdragen position. En vanemässig röd-ljus reflex kan leda till kronisk nackvärk, käkspänning, "gamnacke", ont i höften, ont mellan skulderbladen och ytlig andning.

Trauma-Reflexen

Traumareflexen uppstår ofrivilligt som respons till olyckor och skador och kompenserar för att undvika ytterligare smärta när man råkat ut för en olycka. Reflexen involverar musklerna i höften, som när de spänns "hakar" fast höften på ena sidan och roterar ryggraden något.

Exempel på detta kan vara när du upprepade gånger håller ett barn på din vänstra höft, ett plötsligt fall, när du haltat på ena benet efter att ha stukat andra foten, ramlat och slagit i svanskotan eller haft blindtarmsinflammation. Reflexen visar sig genom att du böjer dig åt sidan och roterar musklerna runt höften. Den här kompensationen kan vara nog så liten, knappt märkbar, men dess effekter kan vara förödande.

När du besöker mig på kliniken kombinerar jag olika behandlingstekniker och Hanna Somatics för att få ett snabbare mer gediget resultat.

Om du har frågor Hanna Somatics så är du välkommen att höra av dig via kontaktformuläret.